|
StatutTeza a fost susţinută pe 15 septembrie 2016 în CSSşi aprobată de CNAA pe 15 noiembrie 2016 Autoreferat– 0.40 Mb / în română– 0.46 Mb / în rusă TezaCZU УДК: 78.071.1(497.2):783.6(043.2)
1.44 Mb /
în rusă |
Teza pentru obţinerea gradului ştiinţific de doctor în studiul artelor şi culturologie,specialitatea 653.01 – Muzicologie, Chişinău, 2016. Structura tezei: introducere, patru capitole, concluzii generale şi recomandări, bibliografie din 259 denumiri, 154 de pagini ale textului de bază şi 8 anexe inclusiv 60 exemple muzicale, 7 tabele.
Domeniu de studiu: istoria şi teoria muzicii.
Scopul şi obiectivele tezei. Scopul investigaţiei constă în identificarea caracteristicilor stilistice ale lucrărilor corale ale lui D. Hristov din perspectiva specificului bulgăresc, reflectat în lucrările muzical-teoretice ale compozitorului.
Obiectivele lucrării: identificarea şi caracterizarea elementelor specifice naţionale bulgareşti descrise în scrierile ştiinţifice şi muzical-publicistice ale lui D. Hristov; stabilierea componentei naţionale a mijloacelor de expresie muzicală şi de gen în procesul de analiză a opusurilor corale ale compozitorului; compararea analitică a melodiilor populare bulgareşti şi a lucrărilor corale componistice bazate pe acestea; corelarea observaţiilor muzicale de ordin teoretic, ce aparţin compozitorului, cu caracteristicile stilistice definite ale operelor sale corale.
Noutatea ştiinţifică şi originalitatea. Pentru prima dată în muzicologia contemporană specificul naţional bulgăresc este revelat datorită studierii muzicii prin prisma conceptelor teoretice ale compozitorului, stabilind astfel o relaţie între teorie muzicală şi practica artistică în activităţile sale.
Problema ştiinţifică soluţionată constă în fundamentarea unei concordanţe a ideilor ştiinţifico-teoretice ale lui Dobri Hristov privind specificul naţional bulgăresc cu rezultatele reflectării lor artistice în creaţia sa muzicală, care contribuie, pe de o parte, la conştiintizarea practică-teoretică a metodei artistice a compozitorului, prin raportarea estetică a conceptelor teoretice ale autorului la rezultat creativ, dar pe de altă parte – la soluţionarea în profunzime a problemei naţionalului în muzică privind unul din aspectele sale – compozitorul şi folclorul.
Semnificaţia teoretică rezidă în contribuţia la înţelegerea gândirii muzicale componistice pe baze naţionale ca un proces de selecţie (în acest caz – şi consolidarea teoretică) a elementelor muzicale şi culturale de semnificaţie naţională (naţional-specifice) developate în folclor muzical, şi reproducerea lor în propria creaţie componistică, în continuare. Rezultatele cercetării contribuie la perfecţionarea teoriei universale a metrului şi ritmului, prin sensibilizarea realizărilor ale lui D. Hristov, care a pus bazele sistematizării în clasa de metrii compuşi micşti specifici muzicii bulgare.
Valoarea aplicativă a tezei. Materialele şi rezultatele cercetării pot fi folosite la predarea disciplinelor Istoria muzicii naţionale, Analiza formelor muzicale, Istoria muzicii corale, precum şi altor discipline curriculare din cadrul specialităţilor Dirijat coral, Muzicologie şi Pedagogie muzicală.
Implementarea rezultatelor ştiinţifice. Teza a fost discutată în cadrul şedinţelor
catedrei Muzicologie şi compoziţie, AMTAP, şi pe data de 29.06.2015 a fost recomandată spre
susţinere. Rezultatele cercetării au fost aprobate în cadrul conferinţelor ştiinţifice naţionale şi
internaţionale susţinute în 2008–2015, în 14 publicaţii ştiinţifice realizate în Republica Moldova,
Bulgaria şi Federaţia Rusă, precum şi în activitatea concertistică şi didactică a autorului la
catedra de Pedagogie muzicală din cadrul Universităţii de Stat „G. Ţamblac” din Taraclia.
În examinare [2] :
Arhiva tezelor: